BLIK

BLIK
4 (80%) 1 vote

BLIK – polski standard płatności mobilnych

Polskie banki zdecydowanie wyprzedzają swoich zachodnich konkurentów, udostępniając swoim klientom bardzo różne usługi.

Dostęp do Internetu z poziomu smartfonów sprawił, że obecnie wszystkie polskie banki udostępniają aplikację mobilną, pozwalającą na realizowanie wszystkich dyspozycji finansowych z poziomu własnego telefonu komórkowego.

Dla klientów, oprócz dostępu do swoich środków przez aplikację, ważna staje się także możliwość zapłacenia telefonem, co umożliwia BLIK. Czym zatem jest ten standard płatności?

Polski standard płatności elektronicznych – w jakich bankach?

Twórcy Blika podkreślają jego uniwersalność. W wielu reklamach wspomina się o tym, że użytkownikom zdarza się wyjść z domu bez portfela, a więc bez karty, ale za to zawsze zabierają ze sobą smartfon.

I to właśnie smartfon jest konieczny, aby zatwierdzić płatność w sklepie online lub stacjonarnym czy wypłatę pieniędzy z bankomatu. Jednak nie każdy posiadacz aplikacji mobilnej, udostępnionej przez bank, może skorzystać z nowego sposobu zatwierdzania płatności.

BLIK jest obecnie udostępniony dla klientów wybranych banków. Zaliczają się do nich: Bank Millennium, Alior Bank, BGŻ BNP Paribas, BZWBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO BP, Getin Bank, Credit Agricole, Bank PEKAO SA, Raiffeisen Polbank, Orange Finance i T-Mobile Usługi Bankowe.

Jednak sam fakt bycia klientem któregoś z wymienionych banków nie uprawnia do korzystania z BLIK-a. Użytkownicy muszą jeszcze udostępnić BLIK-a w ramach aplikacji. Twórcy BLIK-a nie wskazują konkretnych marek smartfonów, na jakich BLIK może działać.

Wskazują natomiast systemy operacyjne, w jakie smartfon musi być wyposażony. Zatem BLIK działa w telefonach z systemem Android, iOS oraz Windows Phone. Jednak do korzystania z Blika konieczny jest dostęp do internetu w chwili akceptowania transakcji.

Jak działa BLIK?

BLIK jest udostępniany w ramach aplikacji mobilnej wybranego banku. Po zalogowaniu na swoje konto użytkownik widzi logo BLIK i pole, w którym po naciśnięciu odpowiedniego przycisku zostanie wygenerowany sześciocyfrowy kod, służący do zatwierdzenia dyspozycji.

Po przepisaniu kodu z aplikacji mobilnej w serwisie płatności za zakupy, pojawia się konieczność zatwierdzenia dyspozycji poprzez podanie w aplikacji banku kodu PIN, jaki klient nadał sobie w czasie uruchamiania dostępu do bankowości mobilnej.

Zatwierdzenie PIN-em transakcji kończy cały proces wykorzystania Blika przy płatnościach.

Użytkownik bankowości mobilnej musi jednak pamiętać o tym, że wygenerowany kod BLIK ma określoną czasowo ważność. Podobnie należy zatwierdzić całą transakcję w określonym w bankowości mobilnej czasie.

Jeśli użytkownik nie poda na końcu transakcji kodu do zatwierdzenia dyspozycji, cała płatność będzie anulowana. Jeśli natomiast użytkownik nie zdołał wprowadzić kodu wygenerowanego przez BLIK, wówczas może w aplikacji mobilnej banku ponownie wygenerować swój kod BLIK.

Wprowadzenie kodu BLIK oraz kodu PIN do zatwierdzenia dyspozycji mogą nie sfinalizować transakcji, jeśli na koncie użytkownika nie ma dostępnych środków, pozwalających na dokonanie płatności.

Zastosowanie usługi

Najczęściej BLIK jest stosowany do zrealizowania płatności w sklepach. W przypadku płatności online wystarczy wskazać BLIK jako sposób płatności, aby następnie wprowadzić kod i zatwierdzić taką dyspozycję.

Oprócz płatności za zakupy i usługi, często wspomina się o możliwości zlecenia przelewu na telefon. Ta funkcjonalność szczególnie przydaje w przypadku składek, czy wspólnych wyjściach do pubu.

Dzięki kodom BLIK można wypłacać pieniądze z bankomatów, a w przypadku bankomatów z opcją wpłaty gotówki (tak zwane wpłatomaty) – także wpłacać środki na swoje konto bankowe.

Wymienione funkcjonalności, z wyjątkiem przelewu na telefon, są zwykle realizowane przy użyciu karty, dlatego często o możliwościach Blika wspomina się w kontekście możliwości zastąpienia karty płatniczej.

Sam BLIK pozwala na wypłatę pieniędzy z bankomatu także z wykorzystaniem specjalnego czeku BLIK. Jest nim dziewięciocyfrowy kod, umożliwiający dokonanie wypłaty lub wpłaty gotówkowej z wykorzystaniem bankomatu.

Bezpieczeństwo aplikacji i rozwiązań

Zatwierdzanie płatności Blikiem jest zabezpieczane na kilku poziomach. Na poziomie telefonu pojawia się konieczność wprowadzenia hasła lub autoryzacji dostępu poprzez odcisk palca.

Te zabezpieczenia ustanawia sam użytkownik smartfona, korzystając z rozwiązań udostępnionych przez producenta sprzętu. To właśnie one umożliwiają dostęp do aplikacji mobilnej banku, do której należy się zalogować z wykorzystaniem kodu, który nadaje użytkownik aplikacji.

Oczywiście zanim użytkownik będzie mógł korzystać z aplikacji mobilnej banku, będzie zidentyfikowany przez bank, a jego dostęp do aplikacji musi być zautoryzowany poprzez podanie szeregu informacji.

Do zatwierdzania dyspozycji potrzebny jest kod BLIK, który jest generowany centralnie przez Polski Standard Płatnści – twórcę i operatora BLIK. Wygenerowany kod jest ważny przez 2 minuty i w tym czasie musi być wprowadzony, aby użytkownik zatwierdził dyspozycję.

Ograniczenie czasowe ważności kodu jest dodatkowym zabezpieczeniem w przypadku transakcji. Użytkownik musi zatwierdzić każdą dyspozycję, a w przypadku niektórych wypłat czy limitów ustalonych dla transakcji – także wprowadzić czterocyfrowy kod PIN.

Standardowo każda transakcja, przekraczająca 50 złotych, musi być potwierdzona kodem PIN. Choć zdarza się, że bank umożliwia użytkownikom samodzielne decydowanie o wysokości takich limitów.

Gdzie można płacić Blikiem?

Osoby, które uruchomiły Blika w ramach bankowości mobilnej, bardzo często zwracają uwagę na to, które sklepy i punkty usługowe akceptują takie płatności.

W sklepach internetowych akceptowanie płatności BLIK może być oznaczone bezpośrednio. Wówczas ikona BLIK oznacza, że jest to jedna z akceptowalnych metod płatności.

W niektórych serwisach internetowych opcja płatności Blikiem jest dostępna dopiero na etapie wskazania logo któregoś z integratorów płatności. Chodzi tu m.in. o przelewy24, dotpay e-card czy wielu innych, którzy odpowiadają za bezpieczeństwo realizowanych transakcji.

W przypadku bankomatów, które akceptują Blika, będą wszystkie bankomaty własne banków wymienionych jako te, które udostępniają Blika.

Bankomaty akceptujące Blika jako sposób zlecania wypłaty z bankomatu, to również bankomaty należące do BPS oraz bankomaty sieciowe Euronet, PlanetCash czy IT Card.

Nieco bardziej ograniczone możliwości są w zakresie możliwości wpłacania pieniędzy dzięki kodom z Blika. Obecnie usługa wpłaty gotówki do wpłatomatu dostępna jest jedynie dla klientów ING Banku Śląskiego pod warunkiem, że użytkownik chce dokonać wpłaty we wpłatomacie własnym banku.

Ile to kosztuje?

Ważne pytanie, zadawane przez wielu użytkowników, wiąże się z kosztami takich płatności. Banki zwykle nie pobierają dodatkowych prowizji za korzystanie z Blika.

W niektórych bankach stosowanie Blika bywa traktowane analogicznie do kart płatniczych. Chodzi tu o wliczanie transakcji dokonanych Blikiem do wartości transakcji kartą, co może mieć wpływ na miesięczną opłatę za obsługę karty.

Często jednak sami klienci rezygnują z kart płatniczych na rzecz Blika, który jest akceptowany w wielu punktach stacjonarnych oraz online.

Zagubienie telefonu i inne sytuacje awaryjne

Osoby korzystające z Blika powinny większą uwagę zwracać na utratę telefonu. Bowiem kradzież smartfona czy jego zagubienie może skutkować możliwością przejęcia dostępu do aplikacji przez osoby trzecie.

W przypadku utraty telefonu zaleca się zgłoszenie dyspozycji zablokowania dostępu do bankowości mobilnej, uniemożliwiając w ten sposób wykonywanie żadnych działań na koncie.

Niektóre smartfony umożliwiają wyczyszczenie danych zdalnie, co również warto zrobić. Zaleca się także ustanowienie oddzielnego hasła czy sposobu zabezpieczenia smartfona. Tak, aby w ten sposób ograniczyć możliwość przejęcia dostępu do zainstalowanych aplikacji.

A jeśli klient korzysta z kilku banków?

BLIK jest udostępniany przez wiele banków, zatem może się zdarzyć tak, że na jednym smartfonie będzie zainstalowana więcej niż jedna aplikacja bankowości mobilnej. Jednak nie powinno to sprawiać dodatkowych problemów, jeśli chodzi o samą płatność.

Kod BLIK jest generowany w tej aplikacji, do której zalogował się użytkownik. Logowanie jest tożsame z wyborem konta i banku, z jakiego transakcja ma być zrealizowana.

Przypisanie transakcji do konkretnej aplikacji mobilnej oznacza, że wszelkie reklamacje wynikające z błędów w dokonywanych transakcjach, należy zgłaszać bezpośrednio do banku, który udostępnił swoją aplikację do sfinalizowania transakcji z wykorzystaniem kodu BLIK.

Udostępnianie Blika przez różne banki może także generować problemy ze znalezieniem Blika w samej aplikacji. Jednak jego działanie, czyli generowanie sześciocyfrowego kodu, który jest ważny przez 2 minuty, jest analogiczne w każdej aplikacji do bankowości mobilnej.

Korzystanie z wielu aplikacji do bankowości mobilnej oznacza również konieczność wskazania jednej z nich jako domyślnej. To działanie jest ważne w przypadku zlecania płatności na telefon. W przypadku otrzymania takiej płatności jest ona księgowana w tej aplikacji, a więc na tym rachunku, które zostały ustawione jako domyślne.

Teoretycznie jest możliwość zlecania płatności na telefon z wykorzystaniem Blika na telefon, który nie został zarejestrowany w bazie BLIK.

W tym przypadku nadawca płatności otrzyma odpowiednią informację od swojego banku. Natomiast właściciel telefonu, na który płatność miała dotrzeć, otrzyma odpowiednią procedurę postępowania, aby mógł odebrać należne mu środki.

Bank w tym przypadku określa termin na podjęcie środków i jeśli użytkownik ich nie odbierze, wówczas trafiają one do nadawcy. W niektórych bankach z klientem kontaktują się pracownicy banku, aby zaproponować zarejestrowanie telefonu w bazie BLIK.

Korzystający z Blika mogą również skorzystać z licznych bonusów i promocji. Aktualne okazje, można przejrzeć np. na stronie Blikomania.

Zobacz również artykuł na temat mobilnych płatności HCE.